Bravida och Voltiva laddar Järvsö
Så säkrade Vildriket en smidig laddlösning för sina besökare tillsammans med Bravida och Voltiva. Resultatet är 24 nya laddplatser på en av Sveriges mest populära destinationer.
Vildriket är både en djurpark och bevarandeorganisation som årligen lockar mängder av besökare. Tillsammans med andra aktörer på Öjeberget, som skidanläggningen Järvsöbacken och närliggande hotell, delar de en stor parkeringsyta. Med ett starkt engagemang för hållbarhet och en ökande andel gäster som kör elbil, behövdes en modern och användarvänlig laddinfrastruktur.
Enkelt och affärsmässigt smart
Jens Larsson, vd på Vildriket, beskriver utgångsläget:
– Vi ville ha en enkel och smidig, men samtidigt affärsmässig lösning för både oss och slutanvändarna. Som en destination med fokus på hållbarhet och med många besökare året runt, var det viktigt att laddlösningen var både framtidssäkrad och problemfri.
Vildriket, som arbetat strukturerat med hållbarhetsfrågor och är en del av den första nordiska hållbarhetscertifierade destinationen, såg elbilsladdning som en naturlig del i att underlätta den gröna omställningen för sina gäster.
Expertis och helhetssyn från Bravida
Vildriket vände sig till Bravida, en etablerad partner med gedigen erfarenhet av elinstallationer.
– Vildrikets initiala behov var en smidig laddinfrastruktur som fungerar enkelt för besökaren. Vi tog fram ett förslag med laddboxar som klarar lastbalansering effektivt och laddar så snabbt som möjligt med den befintliga kapaciteten, berättar Jon Johansson, teknisk säljare på Bravida.
Bravida ansvarade för att välja och installera de fysiska laddarna. Parallellt med detta behövdes en operatör som kunde hantera drift, betalflöden och support.
– För oss på Bravida är det viktigt att kunna erbjuda en helhetslösning. Vi valde laddare och betallösning separat, men med fokus på driftsäkerhet och användarvänlighet. Vi vill att det ska vara så transparent som möjligt och att vi kan följa att allt fungerar hela vägen. Det är A och O för vår relation med kunden, förklarar Jon.
Voltiva den smidiga länken för betalning och drift
Bravida föreslog Voltiva som operatör för laddtjänsterna.
– Jag kände inte till Voltiva sedan tidigare, men när jag fick dem på bordet såg jag direkt en transparent affärsmodell och enkelhet i att komma igång. Att det inte finns några långa avtalstider tyder på affärsmässighet och en tro på den egna produkten. Det gör såklart att Voltiva vill sköta sin del av avtalet exemplariskt, säger Jens Larsson på Vildriket.
Nöjda parter och enkel laddning för besökarna
Sedan driftstarten har de 24 nya laddplatserna (totalt 32 på området) fungerat utmärkt.
– Våra besökare startar enkelt sin laddning genom att skanna en QR-kod. Det är ett enkelt flöde. Jag har inte hört något negativt från våra gäster, vilket är ett gott tecken. Voltivas telefonsupport är tillgänglig dygnet runt, och de har till och med hört av sig proaktivt när en laddare varit offline. Det är transparent och bra, säger Jens.
För Bravida innebär samarbetet med Voltiva en trygghet.
– Blir det ett fysiskt problem med installationen så kommer det ärendet vidare till oss från Voltiva. Samarbetet har fungerat bra, och vi har en öppen dialog, säger Jon.
Både Vildriket och Bravida ser ljust på framtiden för elbilsladdning. Bravida har tack vare en större efterfrågan på deras tjänster i området kunnat öppna ett kontor i Järvsö.
– Vi kommer fortsätta investera i laddinfrastruktur successivt, styrt av kundefterfrågan. Att kunna erbjuda enkel laddning är snudd på en hygienfaktor idag och en viktig del i vårt hållbarhetsarbete, säger Jens.