Samarbete för innovation och marknadsföring
Visual Charge står för en innovativ kombination av elbilsladdning och digital marknadsföring. Företagets affärsmodell, med laddstolpar integrerade i digitala reklamskärmar, ger fastighetsägare möjlighet att erbjuda laddtjänster som de själva tjänar på, samtidigt som Visual Charge behåller intäkterna från reklamen. För att säkerställa att laddtjänsten alltid är pålitlig och problemfri valde Visual Charge att samarbeta med oss på Voltiva.
Hitta en pålitlig partner för drift och kundservice
I korthet arrenderar Visual Charge utrymmet på parkeringen, förser fastighetsägaren med infrastrukturen och kopplar in sig på fastighetens elnät. Genom att ta investeringen för att sätta upp stolparna, äger Visual Charge dem och kontrollerar vad som visas på skärmarna, som har utvecklats av Samsung Nordics. Reklamen tas fram med hjälp av deras samarbetspartner Bauer Media och intäkterna från dem är den primära inkomstkällan för Visual Charge. Fastighetsägaren tjänar i sin tur på den sålda elen.
Att skala upp en unik affärsmodell kräver en stabil och pålitlig infrastruktur. Visual Charge behövde en partner som kunde hantera driften av laddstolparna på ett smidigt och effektivt sätt. De sökte en lösning som inte bara var enkel att implementera, utan som också erbjöd en förstklassig kundtjänst och proaktiv övervakning av laddstationerna.
Mikael Ekstrand, ägare av Visual Charge, hade tidigare goda erfarenheter av Voltiva, som nyligen förvärvat en del av hans tidigare verksamhet. Han uppskattade tidigt Voltivas metodik och system för laddning med en enkel scanning av QR-kod för att komma igång.
– Voltiva är banbrytande i en värld full av krångliga appar, säger Mikael.
Samtidigt hade diskussioner med andra större aktörer inte lett till en lösning som mötte deras krav på varken pris eller enkelhet. Valet föll därför naturligt på Voltiva.
Enkelhet och service i världsklass
Samarbetet med Voltiva har gett Visual Charge en bekymmersfri drift av sina laddstationer. Voltivas plattform är inte bara tekniskt robust, den är också enkel att använda, både för Visual Charge och för elbilsförarna. Den avgörande skillnaden har dock varit den personliga och proaktiva servicen enligt Mikael.
– Voltiva övervakar laddstationerna dygnet runt. Eventuella problem kan upptäckas och åtgärdas direkt, ofta innan vi själva ens har blivit medvetna om dem, säger Mikael.
Enkelheten har också varit en viktig faktor. Hela processen, från initial kontakt till att sätta igång samarbetet, beskrivs av Mikael som både smidig och trevlig.
Ökad trygghet och inga kundklagomål
Vardagen på Visual Charge har inte bara blivit enklare, samarbetet har även resulterat i en ökad kundnöjdhet och en starkare position på marknaden. Den proaktiva supporten minskar risken för driftstopp och säkerställer att användarna alltid har tillgång till fungerande laddare. Denna stabilitet har gett mätbara resultat.
– Vi har inga klagomål från kunderna, vilket säger det mesta, berättar Mikael.
För Visual Charge innebär detta en trygghet som gör att de kan fokusera på sin kärnverksamhet för att fortsätta växa och utveckla sin unika affärsmodell.
– Voltiva har alla rätt. De är pålitliga, stabila, har en bra prisbild och är bäst i klassen när det kommer till support. Jag ser fram emot att fortsätta växa min verksamhet tillsammans med Voltiva, säger Mikael Ekstrand.