Är elbilsladdning en säker väg till ökad kundnöjdhet?

Många, kanske de flesta, av dina hyresgäster kommer inom några år äga en elbil. Det blir ett måste att kunna ladda sin bil där man står parkerad, vilket oftast är vid hemmet eller arbetsplatsen. Om det behovet inte möts är risken stor att hyresgästen blir tvingad att byta bostad eller kontor.

Det är uppenbart åt vilket håll vårt samhälle är på väg. Statistik och artiklar publiceras dagligen som visar att populariteten och försäljningen av hybrid- och elbilar ökar. Elbilen, med tillhörande laddinfrastruktur, är en stor pusselbit för att Sverige ska nå de högt uppsatta klimatmålen. I EU föreslås dessutom ett totalförbud av nya bilar med förbränningsmotorer från 2035 och många av de stora biltillverkarna satsar på 100% eldrift från 2030.

Tänk efter före

Laddningsbehoven kommer att fortsätta öka. Det är dessutom inte omöjligt att tillgången på elbilsladdning är, eller kommer att bli, en av de avgörande faktorerna för framtida hyresgäster när de letar bostad eller lokal. Ha det i bakhuvudet när du planerar och utformar din parkering och elbilsladdning. Tänk proaktivt. Du kan exempelvis förbereda för fler laddplatser än vad ditt nuvarande kundunderlag efterfrågar. Det gör att du snabbt kan möta behovet när det uppkommer. När dina kunder får sina behov tillfredsställda snabbt ökar kundnöjdheten.

“Du behöver inte överträffa kundens förväntningar för att dina kunder ska bli nöjda. Den bästa kundupplevelsen är i vardagen, när går smidigt att öppna och låsa portar, starta och avsluta laddning och parkering. Och det är när det är lätt att få tag på supporten när man behöver den.” - Kim Schönning, Key Account Manager, Voltiva

Den döda parkeringsytan

Kundnöjdheten är normalt sett inte speciellt hög när vi pratar parkering. Länge har parkeringen varit den där ytan som bara är. Ett platt grått tråkigt nödvändigt ont. Men med elbilsladdning finns möjligheten att uppgradera den tråkiga ytan till något som människor verkligen behöver. För dina kunder är den fastighetsnära elbilsladdningen det som tydligt effektiviserar elbilsägandet, både för privatpersoner och företagskunder.

Enligt Nordisk Elbil Barometer ville dubbelt så många i Norden skaffa elbil 2021 mot 2020. Däremot såg de att en av de största anledningarna att just svenskar inte köper elbil idag är att de inte kan ladda bilen hemmavid. Där har du som fastighetsägare en stor möjlighet att kunna påverka utbudet.

Vi har skrivit ihop några punkter att tänka på kring elbilsladdning. Har du koll på dem så har du en bra grund för att få nöjda kunder.

  • Undersök behovet

    Den som har störst koll på kundupplevelsen är kunden själv. Prata med dina kunder, skicka ut enkäter till dina hyresgäster för att undersöka vad de gillar och inte gillar, och om de möjligtvis saknar något. Med det underlaget kan du både lista ut vad dina kunder tycker och vad de har för förväntningar på dig och dina tjänster.

  • Underhåll och uppdatering

    För att ditt system inte ska krångla i onödan behöver det vara uppdaterat. Det innebär bland annat att hålla mjukvaran uppdaterad, se till att hårdvara är hel och ren och konditionera jordfelsbrytaren med jämna mellanrum. (Här kan du läsa mer om hur du håller ditt laddsystem i topptrim) Underhåll tillsammans med att hålla sig uppdaterad rent tekniskt men även på nya regler och standarder kan kännas övermäktigt. Ta kontakt med en drift-partner för att undersöka hur de kan hjälpa till att underlätta för din verksamhet.

  • Lättillgänglig support

    Det ska vara enkelt för kunden att kontakta supporten om något är fel eller går sönder. Exempelvis genom ett synligt telefonnummer på laddboxen, eller en QR-kod som leder kunden till rätt plats på hemsidan, för att snabbt få hjälp att lösa eventuella problem. Att få tag på rätt hjälp snabbt kan mycket väl mildra, kanske till och med förhindra, en negativ upplevelse för kunden.

  • Flexibel plattform för administration och betalning

    Gör det enkelt för kunden att betala för sig. Till exempel via en användarvänlig app där kunden kan administrera både sin parkering och laddning på ett enkelt sätt. Starta och stoppa både laddning och parkering och få en sammanställning av vad det kostar. I en app är det dessutom enkelt att kunna använda sig av olika taxor för olika typer av användare. I en bostadsrättsförening är en viktig aspekt att betalningen för laddningen är rättvis, att den som laddar betalar för sin egen laddning. Om man däremot laddar som företag är det viktigt att enkelt kunna få fram underlag för förmånsbeskattning och redovisning.

    Det är även viktigt att tydligt märka upp på stolparna hur man går till väga. Ett krångligt betalningsflöde, eller start och stopp av laddning, leder ofta till frustration och då väljer kunderna att parkera, ladda och betala någon annan stans.

  • Rätt antal laddpunkter

    Se till att du har tillräckligt många laddpunkter för att möta upp efterfrågan i fastigheten. Installerar du för få platser är risken större att dina hyresgäster blir missnöjda för att de måste trängas om platserna, än att bli nöjda över att det nu finns elbilsladdning att tillgå. Här finns möjlighet att vara proaktiv genom att exempelvis lägga ner extra tomrör vid markarbetet. Då kan du snabbare öka kapaciteten när efterfrågan blir större.

  • Rätt effekt på rätt plats

    Genom att undersöka vilken typ av kunder som laddar, eller vill ladda, sina bilar på din fastighet kan du erbjuda rätt typ av laddning. En privatperson som står parkerad länge behöver inte lika hög effekt som exempelvis företagsbilar som körs ofta.

Ett nytt sätt att tänka (och tanka) 

I decennier har vi bilägare åkt iväg till en mack för att tanka när vi behövt fylla på med bränsle. Väl där går det fort att fylla tanken och vi kan köra relativt många mil utan att behöva fylla på igen. Att äga och använda en elbil kräver en beteendeförändring när vi istället behöver tanka lite men ofta. När våra bilar står stilla 90% av tiden, antingen hemma eller på arbetet, behöver vi möjligheten att ladda där de står parkerade. Att erbjuda elbilsladdning innebär visserligen en hel del saker att hålla reda på men det är en säker väg till ökad kundnöjdhet.

Föregående
Föregående

Här är de bidrag du kan söka för att installera elbilsladdning

Nästa
Nästa

5 tips på hur du ökar livslängden på ditt laddsystem