Ljusare tider för elbilsladdning i samfälligheter

Installation av elbilsladdare i Stockholm

Det installeras elbilsladdare i hög takt i hela landet. Förutom där det finns samfälligheter. Anledningen är att det krävs ett så kallat anläggningsbeslut från Lantmäteriet och beroende på hur det är formulerat kan det vara svårt att göra olika typer av åtgärder, exempelvis installera elbilsladdning. Men med en rapport från Energimyndigheten som kom 2021 och en dom från Mark och Miljödomstolen från 2022 börjar vi se ljuset på horisonten för att medlemmar i samfälligheter, lite lättare, ska kunna få sina laddningsbehov uppfyllda.

Enklare att uppgradera befintlig teknisk utrustning

Ett steg i rätt riktning tog Mark och Miljödomstolen (MÖD) när de 2022 gav en samfällighetsförening rätt att uppgradera sitt elsystem för att möjliggöra elbilsladdning utan ett ändrat anläggningsbeslut. I domen beskriver MÖD förändringen som en uppdatering av teknisk utrustning och ett naturligt led i förvaltningen av den redan befintliga anläggningen. Uppdateringen gjordes i det här fallet genom att föreningen installerade lastväxlar på sin existerande utrustning för att förhindra överbelastning av elnätet. Det gav i sin tur medlemmarna möjligheten att installera sin egna laddbox vid deras parkeringsplatser.

Energimyndigheten har analyserat hinder och ger förslag på lösningar

Att ändra på lagstiftning är inget man gör i en handvändning. Därför skriver Energimyndigheten i sin rapport att det istället är tolkningen av lagen, från 70-talet, som behöver förändras. Rapporten skrevs av Energimyndigheten tillsammans med Lantmäteriet, Boverket och Sveriges Kommuner och Regioner för att reda ut vilka hinder som finns kring elbilsladdning för boende oavsett boendeform. Ett av de viktigaste resultaten är de hinder som rör just samfälligheters möjlighet att erbjuda elbilsladdning till sina medlemmar. Då elbilsladdning och laddinfrastruktur är relativt nya företeelser blir tolkningen genom den äldre lagstiftningen svår.

En annan aspekt är att handläggningstiden hos Lantmäteriet kan dra ut på tiden, och kostnaden för förrättningen kan bli hög. Det gäller både vid nya anläggningsbeslut och vid den omprövning man behöver göra för att utöka sitt beslut med exempelvis laddinfrastruktur. För att korta ner tiderna anser Energimyndigheten att bättre och mer lättillgängligt stödmaterial behövs. Både för handläggare på myndigheter och för samfälligheter som skriver ansökningarna. Som en bonus kommer det även leda till att förrättningskostnaderna blir lägre.

Det är anläggningsbeslutet som styr

De flesta samfälligheter har en, eller flera, gemensamhetsanläggningar som ägs tillsammans fastigheter. När gemensamhetsanläggningen inrättas fattar lantmäteriet ett anläggningsbeslut. I det står skrivet vad anläggningen, till exempel vägar, garage eller parkeringsplatser, har för ändamål och hur den ska skötas. Det är det beslut som avgör om det är tillåtet installera, bland annat, laddstolpar i samfälligheten.

Då elbilar och elbilsladdning är ett relativt nytt fenomen finns det ändamålet sällan inskrivet i anläggningsbeslutet för en stor del av Sveriges ca 30 000 samfälligheter. För att få tillåtelse krävs det att anläggningsbeslutet omprövas av Lantmäteriet och att elbilsladdning skrivs in som ändamål.

Fler behöver ladda bilen nära hemmet

Med rapporten från Energimyndigheten och domen från Mark och Miljödomstolen skickas tydliga signaler på att systemet behöver och är på väg att förändras. Fler behöver välja el- och laddhybrider om Sverige ska ha en chans att uppnå våra uppsatta miljömål. För att fler ska vilja, och kunna, skaffa miljövänligare fordon behöver det vara enkelt för alla att både äga och att ladda. Ett av de absolut bästa stället att ladda sin bil är hemma.

Funderar du över något?

Maila mig, andreas.sauhke@voltiva.se, så kan jag berätta mer om samfälligheter och elbilsladdning.

Föregående
Föregående

AFIR - Så påverkar det nya EU-direktivet elbilsladdningen

Nästa
Nästa

Här är de bidrag du kan söka för att installera elbilsladdning