AFIR - Så påverkar det nya EU-direktivet elbilsladdningen

Elbilsladdare som är inkopplad i bil

EU-direktivet AFIR, som träder i kraft den 13 april 2024 är en del av EU:s bredare åtgärder för att främja användningen av mer hållbara och renare energikällor och därmed minska utsläppen av växthusgaser. AFIR står för "Advanced Fuel Infrastructure Regulation". AFIR kommer ha stor påverkan på var offentlig laddningsinfrastruktur placeras och höjer ribban på offentlig AC-laddning för att elbilsladdning ska bli mer tillgängligt och fungera enklare. 

Vad är AFIR?

AFIR är en del av paketet "Fit for 55": ett omfattande paket med lagstiftningsförslag som ska hjälpa EU att uppnå målet om att minska växthusgasutsläppen med minst 55% till 2030, jämfört med 1990 års nivåer, som ett steg mot klimatneutralitet senast 2050.

EU anser att fördelningen av allmän laddinfrastruktur är för ojämn. Därför behövs AFIR, för att fastställa obligatoriska minimikrav för utbyggnaden av laddinfrastruktur.

För att fler ska kunna ladda sina elbilar kommer etableringen och driften av laddningspunkter för elbilar att utvecklas som en konkurrensutsatt marknad med öppen tillgång för alla parter som är intresserade av att bygga ut eller driva laddningsinfrastruktur för alternativa bränslen.

Direktivet AFIR är särskilt utformat för att säkerställa utbyggnaden och tillgängligheten av infrastruktur även för andra alternativa bränslen som vätgas och biodrivmedel. Det är anläggningsbeslutet som styr.

Vad innebär AFIR?

När AFIR träder i kraft den 13 april 2024, medför det en rad nya krav som syftar till att förbättra och utöka infrastrukturen för alternativa bränslen inom EU. Här är några av de viktigaste kraven som börjar gälla:

Transparent prissättning som inte diskriminerar mellan användare:

Priserna som tas ut av operatörer för allmänt tillgängliga laddningspunkter måste vara rimliga, lättförståeliga, jämförbara och icke-diskriminerande. 

Krav på smart laddning och V2X:

Med AFIR ska operatörer av laddningspunkter säkerställa att alla allmänt tillgängliga laddpunkter som de driver och som byggs efter den 13 april 2024 eller renoveras efter den 14 oktober 2024 är kapabla till smart laddning. 

Smart laddning möjliggör dynamisk anpassning av elbilsladdning så att laddtiderna kan optimeras för att dra nytta av lägre energipriser eller högre tillgång på förnybar energi, samtidigt som det hjälper till att balansera belastningen på elnätet. Genom smart laddning som möjliggör generering av realtidsdata kan både elbilsanvändare och energileverantörer effektivisera energianvändningen och främja användningen av grön el, dvs uppmuntra till laddning vid tider med låg allmän elanvändning och låga energipriser.

Andra åtgärder för att underlätta integrationen av elbilar i elsystemet ska dessutom underlättas genom V2G. För att nå detta kräver AFIR att varje medlemsland i EU ska förbereda ett nationellt policyramverk för utvecklingen av marknaden för alternativa bränslen inom transportsektorn och utbyggnaden av motsvarande infrastruktur. Deadline är 31 december 2024.

Det nationella policyramverket måste inkludera till exempel åtgärder – planerade eller antagna – som (i) är nödvändiga för att säkerställa utbyggnaden och driften av laddpunkter, inklusive den geografiska fördelningen av V2G-laddpunkter, och (ii) bidrar till flexibiliteten i energisystemet och till penetrationen av förnybar elektricitet i elsystemet.

Förbättrad offentlig laddning för lastbilar och bussar:

Från 2025 kommer förare av lastbilar och bussar att garanteras 350 kW var 60:e kilometer på TEN-T:s centrala nätverk och var 100:e kilometer på det omfattande TEN-T-nätverket, med målet att uppnå full täckning till 2030.

Kontaktlös kortbetalning för enklare ad hoc-laddning:

AFIR kräver att laddstationer ska erbjuda kortbetalning från den 1 januari 2027 (gäller snabbladdning med en effekt på 50 kW eller högre). Detta krav inkluderar kontaktlös funktion eller kortbetalning som betalningssätt för användarna och underlättar en smidigare laddprocess över hela EU. Befintliga laddstationer med effekten 50 kW eller mer, som byggts innan AFIR träder i kraft, ska uppfylla denna funktionalitet senast 1 januari 2027. Inga retroaktiva krav ställs på laddare med lägre effekt.

Krav på tillhandahållande av data:

Det ställs krav på operatörer av allmänt tillgängliga laddpunkter och tankställen för alternativa bränslen att kostnadsfritt tillhandahålla mer detaljerad statisk och dynamisk information om infrastrukturen de driver eller de tjänster som är kopplade till den​​.

Hur påverkar AFIR dig?

Du som tillhandahåller AC-laddning behöver förhålla dig till två aspekter: AFIR kräver ett bredare urval av betalningsmetoder, och betalningsmetoderna ska vara standardiserade så att betalkort kan användas.

För offentliga AC-laddpunkter som installerats efter den 13 april 2024 ska betalning kunna ske via:

  • kortbetalningsterminaler

  • eller integrerade kortläsare såsom de med kontaktlös betalningsfunktionalitet

  • QR-koder som leder direkt till en betaltjänst

EU-direktivet AFIR säkerställer att man som förare av en elbil kan lita på att oavsett var man befinner sig så finns det ett urval av transparenta betalningsmetoder.

Funderar du över något?

Maila mig på sara.ekstrand@voltiva.se så kan jag berätta mer om AFIR.

Nästa
Nästa

Ljusare tider för elbilsladdning i samfälligheter